Monday, May 3, 2010

Penjagaan Selepas Bersalin

Pemulihan Ibu Selepas Bersalin:.

Terdapat 2 kaedah bersalin

1.Normal
2.Pembedahan Cesarean

Pemulihan Ibu Selepas Bersalin Normal

1.Luka episiotomy atau koyakan selepas bersalin. Biasanya luka ini dijahit dengan benang jenis "catgut" iaitu sejenis benang yang dibuat daripada protein dan akan hancur serta lesap dengan sendirinya selepas 10 hingga 12 hari. Luka ini perlu dicuci setiap hari dengan menggunakan Remedi cecair L7 (L7 Salindah) iaitu rumusan khas Dr Azizan khusus untuk merawat luka atau jahitan dengan cepat. Malah ia juga dapat menghilangkan rasa sakit pada luka jahitan dan mencegah jangkitan kuman dan berlaku penanahan. L7 ini juga dapat digunakan untuk menyuci pusat bayi.

2.Ibu yang baru bersalin, selepas 8 jam adalah digalakkan terus mengambil Remedi L8 bagi membantu menyembuh rasa sakit-sakit, menghentikan darah, mencegah sakit meroyan dan sakit kepala.

3.Mulai hari kedua selepas bersalin, ibu akan merasa bisa-bisa dan sengal badan. Dengan ini Remedi L9 adalah rumusan istimewa untuk membantu ibu menghilangkan rasa sakit-sakit, menghentikan darah nifas, membetulkan urat-urat dan menguatkan seluruh anggota badan.

4.Rahim akan mengecut selepas 6 hari bersalin. Bagi membantu mempercepatkan proses pengecutan rahim ini ibu digalakkan mengambil Remedi L10 (mulai hari keenam) untuk membantu mengecutkan serta mengangkat rahim kembali kepada kedudukan asal. Malah remedi ini juga turut membantu mengurangkan simpulan urat biru. Sekiranya rahim tidak mengecut dan pendarahan berterusan, kemungkinan terdapat cebisan uri yang masih tertinggal di dalam rahim. Jadi ibu perlu mendapatkan rawatan dengan segera.

5.Ibu selepas bersalin juga memerlukan Remedi Tonik L11 (mulai hari ketujuh) dan Remedi L12 (mulai hari ke 21) bagi membantu menjaga kesihatan ibu agar senantiasa sihat dan bertenaga. Di samping memulihkan dalaman secara keseluruhan dan memberikan kekuatan kepada ibu.

6.Penjagaan buah dada adalah penting. Ini bagi memastikan kelancaran susu dan kebersihan buah dada sentiasa terjaga. Sekiranya buah dada terasa sakit dan kemerahan perlu perhatian doktor. Namun bagi membantu ibu yang pertama kali bersalin dan mendapati terdapat masalah kurang susu ibu atau puting tersumbat dapatkan RTC bagi membantu menambah kandungan susu ibu.

7.Ibu dinasihatkan agar displin mengambil set Salindah lepas bersalin sehingga habis agar ianya dapat memberikan kesan yang maksima. Malah ibu ibu juga digalakkan untuk menjalani rawatan tradisional yang lain seperti mengurut, bertangas, benkong dan bertungku bagi mempercepatkan lagi proses pemulihan ibu selepas bersalin.

8.Sesetengah ibu yang baru lepas bersalin amat bimbang dengan masalah kesukaran untuk membuang air besar. Di sini dicadangkan agar ibu ibu mengambil BioFiber berupa minuman kesihatan. Ia baik untuk membetulkan fungsi penghadaman bagi proses metabolisme tubuh. BioFiber ini mengandungi fruktran yang merupakan serat buah-buahan yang mudh larut dalam air. Di dalam perut BioFiber secara khusus membentuk cecair likat dan pekat seperti gam bagi membantu memudahkan proses membuang air besar.

Pemulihan Ibu Selepas Bersalin Melalui Pembedahan Cesarean

Bagi ibu yang telah menjalani pembedahan cesarean adalah digalakkan mengambil produk salindah selepas habis ubat penahan sakit yang diberikan oleh pihak hospital. Oleh itu ibu tidak lagi perlu mengambil produk L7 untuk luka sekiranya pihak hospital telah sediakannya. Namun L7 ini amat sesuai untuk digunakan untuk menyuci pusat bayi atau mana-mana luka dari dijangkiti kuman serta mempercepatkan proses pemulihan pada luka tersebut.

Jadi ibu seterusnya boleh mengambil Remedi L8-L12 mengikut panduan memakan yang telah ditetapkan. (Sila rujuk faedah dan kebaikan penggunaan Salindah di sini).

Penjagaan Bayi Selepas Bersalin

Bayi yang baru lepas bersalin mudah dijangkiti penyakit. Jadi rawatan terbaik untuk bayi adalah seperti berikut:

1.Penyakit Kuning - ambil RTD
2.Kembung Perut - sapu ubat Minyak Bidara
3.Batuk - minum Asmakur
4.Selsema - ambil B1

1 comment:

  1. ADAKAH SEMUA L7 L8 ATAU L12 DIMINUM ATAU DI SAPU DAN BERAPA KALI SEHARI, DAN ADAKAH SEMUA DOKTOR TAK KIRA NEGARA PUN AKAN PAKAI UBAT INI, DAN DI MANAKAH BOLEH SAYA DAPATKAN UBAT NI?

    ReplyDelete