Tuesday, May 4, 2010

Sudut PETUA

Tips - Cara Menghilangkan Hitam Diperut Selepas Bersalin

Cara untuk menghilangkannya ialah dengan menyapu baby losyen diperut dan di sekeliling pinggang setiap kali selepas mandi dan sebelum menyapu pengempis perut / campuran kapur & air limau nipis. Oh ya, anda tidak perlu menunggu sehingga losyen kering baru anda menyapu gel pelangsing atau campuran air limau dan kapur, sebaliknya terus sahaja sapu bahan pelangsing sebaik sahaja selepas losyen diletakkan. Mudah bukan..? Pasti perut anda kembali ke warna asal seperti sebelum mengandung selepas habis 44 hari berpantang.


Bayi Kerap Menangis
Sekiranya bayi kerap menangis pada waktu malam atau pada bila-bila masa
• Usap kepala bayi sambil membaca Surah Al-Fatihah sebanyak 7x

Melancarkan Susu Ibu
. Ketika kandungan mencecah 6 atau 7 bulan, ambil segenggam beras dan sehelai daun sirih. Ramaskan kedua2nya di dalam secawan air suam. Seminggu sekali bersihkan payudara ketika mandi dengan air suam. Kemudian usapkan payudara dengan campuran air beras & daun sirih. Insya-ALLAH,selepas beberapa kali mencuba, payudara kurang membengkak & saluran susu akan terbuka serta mengeluarkan cecair putih yg jernih. Ini menunjukkan susu ibu telah tersedia untuk si comel. Selamat mencuba.

Lebatkan rambut bayi
. Bagi melebatkan rambut bayi, kemujaraban susu ibu dan daun cekur manis sememangnya sudah terbukti. Selepas rambut bayi dicukur, ambil empat atau lima helai daun cekur manis & ditumbuk sehingga halus. Kemudian gaulkannya bersama sesudu perahan susu ibu. Lumurkan di atas kepala bayi sehingga kering.Selepas itu,barulah dicuci bahagian itu.Amalkan petua ini selama 3 hari berturut2.Insya-ALLAH rambut bayi akan cepat tumbuh,lebat dan hitam.

Sembuhkan Sakit Mata
. Caranya mudah sahaja, Titiskan satu hingga dua titik susu badan ke dalam mata yang sakit.Amalkan kaedah ini dua hingga tiga kali sehari.Insya-ALLAH mata yg sakit akan sembuh dengan sendirinya tanpa perlu belanjakan wang ke klinik.

Redakan Selesema
. Bagi mengatasi masalah bayi selesema, ambil sedikit kunyit hidup dan dibakar sehingga menjadi kering.Setelah itu,sapu sedikit di ats ubun bayi anda dan juga batang hidungnya.Ulangi petua ini sekerap mungkin.Insya-ALLAH,selesema bayi akan reda dan kering.

SUSU bertambah
- Selain makanan,minuman,supplement untuk tambah susu,ada jg petua yang mudah diamalkan dan menjimatkan iaitu: daun sirih & minyak masak. Ambil minyak masak dan disapu rata pada bahagian atas sirih.kemudian, layurkan diatas api.Apabila sudah sejuk dilayur tampalkan pada payudara anda.Insya-ALLAH sekiranya kerap diamalkan anda akan dapat melihat hasilnya. Selamat mencuba.

INFO
. Pengambilan ubatan homeopati semasa hamil juga membantu mengurangkan kesakitan otot dan mengelakkan daripada kekejangan.
. Homeopati terdapat dalam produk SALINDAH.Produk yg HALAL & Diluluskan. Bagi yg masih tercari2 produk utk sebelum & selepas bersalin segeralah dapatkan SALINDAH sebagai pilihan.

1 comment:

  1. as salam...petua tradisional...terima kasih..boleh ikut ni..mudah sangatkan..thanks info ni..salam perkenalan

    ReplyDelete